Informatie voor ouders

In een eerste gesprek kijken we naar de vraag die je hebt en hoe die vraag beantwoord kan worden. Dan maken we afspraken over wat er gaat gebeuren.

Het kan zijn dat er diagnostiek nodig is, omdat je beter wilt begrijpen wat maakt dat het niet lekker loopt. In dat geval maak ik gebruik van HandelingsGerichte Diagnostiek (HGD). Het traject van HGW is altijd in samenwerking met de ouders, het kind en als dat nodig is ook belangrijke anderen. Bijvoorbeeld de leerkracht of de kindercoach. In een HGD-traject stemmen we steeds tussendoor af of we nog op één lijn zitten en of de neuzen nog dezelfde kant op staan.

kijken

In het HGD traject kan het zinvol zijn om onderzoek te doen naar bijvoorbeeld het cognitief functioneren (onder andere intelligentie), het executief functioneren (in hoeverre het plannen en handelen adequaat aangestuurd wordt) of het adaptief functioneren (in hoeverre komt een kind “mee” in zijn omgeving?). Of is het zinvol om te kijken in hoeverre er sprake is van leerproblemen (achterstanden of leerstoornissen).

Het kan zijn dat er uiteindelijk een DSM-5 diagnose wordt gesteld, maar dat hoeft niet per definitie. Het gaat erom dat er door inzicht weer uitzicht komt. Hoe gehandeld kan worden om de situatie te verbeteren is een logisch gevolg van het inzicht dat je gekregen hebt tijdens het HGD-traject.

test

Het kan ook zijn dat er één gerichte diagnostische vraag is die beantwoord moet worden. Vaak komt zo’n vraag van een indicerende instantie. Bijvoorbeeld als je bepaalde jeugdhulp wilt aanvragen voor je kind en de gemeente een recent IQ-onderzoek vraagt. Of als de school zich afvraagt of er sprake is van verminderde executieve functies. In zo’n geval spreken we van tevoren precies af welke testen er gedaan worden en zal het traject een meer afgebakend karakter hebben dan het HGD-traject.